Önceikle şunu açıkça belirtmem gerekiyor ki, Instagram hikayenizin görüntüleme sıralaması. Son görenden ilk görene ya da ilk görenden son görene doğru basit ve anlamsız bir şeklide sıralanmaz. Bu görüşler oldukça boş ve İnstagram algoritmasından bi haber insanların uydurduğu olgulardan başka hiçbir şey değildir.
Şimdi Türkiye’ nin en detaylı Instagram hikaye algoritması içeriğine başlayabilirsiniz.
Öncelikle kısa olarak Instagram geri bildirimlerinde etkili olan 3 ana faktörü bilmeliyiz. (Bu faktörleri aşağıda daha detalı anlatacağım.)
Instagram feed’inizde gördüğünüz üç ana faktör:
- İlgi: Sizin için önemli olan hesaplar üst sıralarda yer alır, benzer içerikteki geçmiş davranışlar ve potansiyel olarak makine görüşünün gerçek içeriğini analiz ederek belirlenir.
- Yenilik: Süreklilik, bir hesap ne kadar aktif olursa yani yeni içerik üretirse o kadar görünür olacaktır.
- İlişki: Onu paylaşan kişiye ne kadar yakınsınız, Instagram üzerinde yorumda bulunarak veya fotoğraflarla birlikte etiketlendiğiniz gibi Instagram’da daha önce etkileşimde bulunduğunuz kişilerle daha üst sıralarda yer alırsınız.
Bu 3 temel unsurun yanı sıra sıralamaları etkileyen 3 yan unsur daha vardır. Bunlar;
- Sıklık: Son ziyaretinizden bu yana en iyi yayınları göstermeye çalışacağından, Instagram’ı ne sıklıkta açarsanız o sıklıkla gösterime girersiniz.
- İzleyen: Çok sayıda kişiyi izlerseniz, geniş ve kaliteli bir kitleye sahip olma olanağınız artar. Yani Instagram izlediğiniz sayı kadar sizi izletme eğiliminde bulunur. (Instagram’ın insanların daha çok zaman harcaması için bulduğu yöntemlerden birisi diyebiliriz)
- Kullanım: Instagram’da ne kadar süre harcadığınız, kısa oturumlar sırasında yalnızca en iyi yayınları görüp görmediğiniz veya daha fazla zaman harcayarak aratılıp aratılmadığınızı belirler.
Tüm bu maddelerin kısa özeti olarak Instagram 2016 yılında bazı gerçeklerin farkına vardı ve insanlara görmek istediklerini ve benzerlerini daha çok gösterecek bir algoritma yenilemesi yaptı ve bunu günümüze kadar sürekli geliştirdi, geliştirmeye de devam ediyor.
Yeni bir yere gittiniz yada takipcileriniz ile paylaşmak istediğiniz bir durumla karşı karşıyasınız ne yaparsınız? Evet hiç vakit kaybetmeden hikaye atarsınız ve meraklı bekleyişiniz başlar bekleyişin adı: Hikayemi kimler izledi?
Eğer siz hikayeyi kimlerin gördüğünü sürekli olarak kontrol ederseniz yani Instagram’a göre sürekli sorgulama yaptırırsanız. Instagram sürekli yaptığınız sorgulama yani yenileme sonucunda size her seferinde farklı kişileri farklı sıralama ile gösterecektir.
Peki bunun nedeni nedir? Instagram neden her defasında karşımıza farklı sıralama çıkarır?
Ana nedeni etkileşimdir. Etkileşim Instagram’a göre ne demektir bunu birazdan açıklayacağım. Fakat önce etkileşimin en genel anlamıyla Instagram için neden önemli olduğundan bahsetmemiz gerek. Siz Instagram’a girdiğinizde karşınıza en çok etkileşim halinde bulunduğunuz hesaplar çıkar ki sizde bu hesapların büyük çoğunluğunu her gün düzenli olarak takip ediyorsunuz ya da git gide artan bir ilgiyle takip etmeye başladınız. Bu durum sizi rahatsız etmiyor çünkü siz isteyerek ve zevk alarak etkileşim halindesiniz aksi olsa etkileşim içinde bulunmazsınız. Peki ya tam tersi olsa Instagram inatla size hoşnut olmadığınız hesapları sunsa sizde istediniz hesaplara ulaşmak için her gün ama her gün uğraşmak zorunda olsanız ne yapardınız ? Muhtemelen biraz çaba sonunda vazgeçer ve size istediğinizi basitçe sunan bir uygulama ya da platforma geçerdiniz. İnstagram bunu biliyor ve çok da iyi bir şekilde duruma hakim.
Size nasıl daha fazla Instagram’da zaman geçirtebilirler onun derdindeler adeta bununla yatıp bunla kalkıyorlar acaba insanlara nasıl daha fazla Instagramda zaman geçirtebiliriz? diye kendilerine soruyorlar ve cevap da belli sizin ilgi alanlarınızı, sürekli ve tekrar tekrar baktığınız içeriğin ne olduğunu, nelerden hoşlandığınızı, nelerden hoşlanmadığınızı ve nefret ettiğinizi, eğlence anlayışınızı, gün içerisinde neler yaptığınızı, nelerle uğraştığınızı kısacası Instagram’da yaptığınız her şeyi biliyorlar ve kaydediyorlar ki en çok istediğiniz içerikleri karşınıza çıkarsınlar.
Böylelikle siz sadece Instagram’da dolaşmış yada vakit geçirmiş olmuyorsunuz ! Siz o anda orada en sevdiğiniz aktiviteyi yapıyorsunuz zamanın nasıl geçtiğini anlamıyorsunuz, Instagram sizin için sadece bir sosyal medya aracı değil o sizin en sevdiğiniz ve dolayısıyla bağımlısı olduğunuz bir zorunluluk haline geliyor hem de siz farkına bile varmadan. İşte kısaca etkileşimin nasıl bir amacın parçası olduğunu anladınız şimdi Instagram’ın kendi dilinden etkileşimin nasıl anlaşıldığından bahsedelim.
Instagram’a göre etkileşim nedir ?
- Sürekli olarak olarak aynı hesapları takip ederseniz başta görünür
- Daha az ya da seyrek takip ettiğiniz hesaplar başta görünür
Düzenli olarak etkileşimde bulundunuz hesaplar: Az öncede bahsettiğim şeklide düzenli olarak(severek – isteyerek) takipte bulunduğunuz hesaplar algoritma tarafından sizin için özel bir dizin oluşturur ve doğal olarak takip ettiğiniz hesaplar ön sıralarda görürsünüz.
Daha az ya da seyrek takip ettiğiniz hesaplar: Bu Instagramın “Zamansallık faktörü” olarak adlandırdığı bir olaydır. Zamansallık faktörü Instagramın yeni atılan hikayeleri eğer favori hikayelerinizi izlediyseniz ön sıralara taşımasına verilen isimdir. Bu yeni hikayelerin değişkenlik gösteren durumlara göre daha değerli olduğunun bir göstergesidir. Bazen favorileriniz henüz izlemediyseniz, yeni atılmış olan ama sizin seyrek takip ettiğiniz hikayeler ön sıralarda görünür. Bunun nedeni ise Instagram’ın yeni olan yani güncel olan içeriğe verdiği değerdir. Biz buna aktifliğe verilen değer diyoruz çünkü art arda atılan hikayeleri instagram’ın kullanıcının daha fazla zaman geçirmesi yani aktif olduğu için ödüllendirmesi başlığı altında ele alırız. Bu şu anlama gelmektedir siz o hesaba değer vermeseniz bile instagram ona değer veriyor çünkü aktif ve Instagram için bir değer oluşturuyor, siz ona değer vermeseniz bile başka kullanıcılar değer veriyor ve sonuç birden bire ön sıralarda yerini alan bir hikaye ye dönüşüyor. Bu konuyu bir sonra ki yazımda daha detaylı olarak ele alacağım.
Bonus: Bir teori olarak sıralamayı etkileyecek bir diğer etken olarak Facebook’taki bağlantılarınızı da değerlendiriyor. Oradaki etkileşimler Instagram’daki sıralamayı etkiliyor mu bilinmez çünkü Facebook bağlantısı olmadan da Instagram hesabı açılabiliyor. Bu teori sadece işletme hesapları içinde geçerli mi değil mi henüz bilmiyoruz bilindiği üzere neredeyse tüm firmalar Instagram’da yaptıkları paylaşımları Facabook’ta bağlantılı olarak paylaşıyor. Belki de teorinin dayanağı bu ayrıntı olabilir yeni gelişmeler olduğu sürece size aktarmaya devam edeceğim.
Hikaye sıralamasında ön sıralarda olmasına karşın bakmadığınız hikayelere ne olur ?
Ön sıralarda olduğu halde bilerek bakmadığınız hikayelerin ön yada arka sırasındaki hikayeye baktığınızda İnstagram bunu algılar ve bir süre sonra o bakmadığınız hikayeyi arka sıralara doğru kaydırmaya başlar. Tabii ki yeni atılan hikayelerinde bu duruma bir etkisi vardır.
Tüm hikaye sıralaması içinde dolaşıp özellikle baktığınız hikaye hangi sırlamaya dahil olur ?
İnstagram hikayeler arasında dolaştığınızı ve özellikle açtığınız hikayeyi sizin için özel olarak kabul edip her hesabın olduğu gibi sizin için oluşturulan özel bir sıralamaya alır. Ve ön sırala doğru hikaye çıkmaya başlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder